
The Guardian – a critique by NSCAG 

On 8 June, the Guardian published an article entitled “Sandinista leaders fall victim to 

coronavirus outbreak they downplayed”.  The article is full of inaccuracies and unverified 

claims, as detailed below:- 

• There has been no "string of marches" - the FSLN organized just one march, on 

March 14; Nicaragua's first coronavirus case was recorded on March 18.  

• Diagnosis - Nicaragua has adopted the same policy on certifying cause of death as 

Germany, namely someone with COVID-19 who dies of a pneumonia related to an 

underlying condition is certified as having died from pneumonia. Nowhere does the 

article refer to the limited supply of test kits in Nicaragua, due in part to US-imposed 

sanctions which severely inhibit Nicaragua’s ability to obtain medical supplies. 

• The government has not reported absence of “community spread” of the virus since 

May 5; official reports make clear that there is community transmission without 

stating so explicitly. 

• Deaths of “20 prominent Sandinistas” - all are of older people all with chronic 

illnesses – as in the UK, government officials have continued working and put 

themselves at risk; only some of these cases have tested positive for Covid-19. 

• “independent estimates say the figure is closer to 4,000 cases” – it is impossible to 

make such estimates because only the Health Ministry is able to carry out reliable 

tests; no specific source is identified – if as is likely it is the so-called “Citizens’ 

Observatory,” it says on its website that its figures are based on “civil society, 

networks, digital activists and affected families” and are “verified by the citizenry,” 

i.e. totally unverifiable sources.  The “Citizens’ Observatory” has no official status 

and therefore there is no way of checking the figures it produces. The “Citizens 

Observatory”, only established in April 2020,  is just one of a number of spurious 

organisations which have sprung up over recent months in what is part of a constant 

attempt by the opposition to discredit the Nicaraguan Ministry of Health and 

colleagues who work in the health system 

• "30 local medical associations" – not identified, but these are all private doctors 

politically aligned with Nicaragua's opposition and most of these organizations seem 

to have been only set up very recently 

• “collapse of the public and private health systems” – this claim does not bear serious 

investigation, there are numerous instances of people leaving hospital cured of 

Covid, thanking the staff and praising the service they received 

• there is an odious smear against the deceased Orlando Noguera, who was 

instrumental in the policy of setting free people who were guilty of violence in 2018, 

despite his own brother’s house being burnt down during this period and his car 

being destroyed, leaving his wife and children by the side of the road  

• Miranda’s claim that Noguera “led” a “brutal counterattack” in Masaya is false; it 

faced violent armed opposition and led to the killing and wounding of several police 

officers 



• Miranda says the deaths of figures like Noguera are “personal tragedies”, then 

quotes people celebrating his death, with no recognition that under normal 

circumstances hundreds of people would have turned out for his funeral and would 

have celebrated the life of a decent man who was mayor of Masaya for several years 

and a respected, friendly figure in the local community. 

• Miranda makes another slur regarding ‘express burials’ – this procedure in fact 

follows the WHO approved protocol produced by the Nicaraguan Ministry of Health 

MINSA in early February.  This states that cadavers should be handled and moved in 

black plastic bags and sealed coffins and that the burial of the cadaver should be 

carried out immediately. 

In addition to the points above, Miranda repeats the false statistic that more than 300 

people died in the opposition’s failed attempted coup in 2018. In fact, the actual figure is 

well under 300 and most of these were Sandinista supporters or people with no partisan 

sympathies; under a dozen were students, including student Sandinista supporters. 

The article repeats the erroneous claim  about systematic harassment of journalists. This 

links to a false Guardian report based on uncorroborated claims by journalists such as 

Miguel Mora, all of whom are aligned with Nicaragua’s opposition. 

 


